Apple har den største brandværdi

Apple slår både Google og Coca-Cola på listen over verdens mest værdifulde brands

Ifølge Interbrands liste over verdens mest værdifulde brands er Apple verdens mest værdifulde brand med en værdi på hele $170 milliarder. I danske kroner er det svimlende 1,13 trilliarder.

I tabellen er Apple efterfulgt af giganten Google, der dog må se sig slået med intet mindre end $50 milliarder. Det giver Google en samlet værdi på $120 milliarder.

Samtidig har Samsung stået stille og hverken vækstet eller forringet sin brandværdi, der estimernes til omkring $45 milliarder – og det rækker ‘kun’ til en syvendeplads på listen.

Tech-virksomhederne topper

Mere end halvdelen af virksomhederne i top 10’en er tech-virksomheder. Det skyldes, at tech-virksomheder disse år vokser i takt med nye forbrugervaner.

Eksempelvis har Apple præsteret end stigning på imponerende 43% siden sidste års brandliste. I samme periode er Google vokset med 12%, mens Coca Cola er faldet med 4%, hvilket giver en tredjeplads.

Brandværdien er udregnet efter et brands evne til at påvirke kunders køb, finansielle præstation og i hvilket omfang en premium-pris kan forsvares.

Se den fulde liste her:

  1. Apple ($170,276) +43%
  2. Google ($120,314) +12%
  3. Coca Cola ($78,423) -4%
  4. Microsoft ($67,670) +11%
  5. IBM ($65,095) -10%
  6. Toyota ($49,048) +16%
  7. Samsung ($45,297) 0%
  8. General Electric ($42,267) -7%
  9. McDonald’s ($39,809) -6%
  10. Amazon ($37,948) +29%